Two factor authentication instellen

Je kunt de toegang tot je account extra beveiligen door Two factor authentication (2FA) in te schakelen. Je kunt dit instellen per gebruiker, niet op account niveau. Voor het gebruik van 2FA heb je een authenticatiemiddel nodig.

Wat is Two factor authentication

Als je inlogt met een wachtwoord authenticeer je jezelf. Om het risico van het in verkeerde handen vallen van je inloggegens te verminderen, kun je een extra authenticatie stap toevoegen. Two factor authentication combineert iets wat je weet (een wachtwoord) met iets dat je hebt (een authenticatiemiddel). Dit maakt je login een stuk veiliger.

Wat heb je nodig voor Two factor authentication

Een authenticatiemiddel waarmee je een QR-code kunt scannen en eenmalige wachtwoorden kunt genereren. Als je een Windows Phone hebt kun je Windows Authenticator gebruiken. Voor Iphone en Android toestellen bijvoorbeeld Authy of Google Authenticator. Je kunt ook een Yubikey (of vergelijkbaar) token gebruiken, zolang het mogelijk is een QR-code te scannen of in te voeren. Let op: We ondersteunen alleen time-based authenticatie.

Activeren Two factor authentication

Two factor authentication activeer je via je account:

  • Ga naar de tab Account in het Control Panel.
  • Ga naar het kopje Account en kies naast Two factor authenticaton voor Activeren.
  • Scan de getoonde QR code met je authenticatiemiddel, of vul het Secret in op het token.
  • Je authenticatiemiddel geeft je een code terug, vul deze in in het veld Token.

Inloggen met Two factor authentication

Na het activeren van 2FA is de QR-code opgeslagen. De volgende keer als je inlogt wordt er naast je wachtwoord gevraagd om een code die je genereert met je authenticatiemiddel. Zonder authenticatiemiddel kun je niet inloggen.

Beheren Two factor authentication

Na het inschakelen van 2FA kun je dit in het Control Panel weer uitschakelen, omdat je geen 2FA meer wilt gebruiken of voor het toevoegen van een ander authenticatiemiddel. Ga hiervoor op het tabblad Account naar het kopje Account, en klik naast Two factor authentication op uitschakelen. Kun je niet meer inloggen omdat je je authenticatiemiddel kwijt bent? Neem dan contact met ons op via administratie@sslcertificaten.nl

point up